Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδος
ΤΕΕ Τμήμα Μαγνησίας
Ελληνικά
English


Επιστολή προς τον υπουργό Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. κ. Κ. Λαλιώτη
για την υλοποίηση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.

Αρ. πρωτ : 1045 Βόλος 5 Νοεμβρίου 1997

ΠΡΟΣ : Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. κ. Κων/νο Λαλιώτη
ΚΟΙΝ :
  • Γ. Γραμματέα Περιφέρεια Θεσσαλίας κ. Π. Βασιλείου
  • κ.κ. Βουλευτές Ν.Μαγνησίας
  • Δ.Ε. ΤΕΕ Αθήνα
  • Περιφερειακά Τμήματα ΤΕΕ
  • Ενημερωτικό Δελτίο ΤΕΕ


ΘΕΜΑ : Η υλοποίηση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων


Κύριε Υπουργέ,

η Δ.Ε. του ΤΕΕ/Μαγνησίας, παρακολουθώντας και συμμετέχοντας στην υλοποίηση του προγράμματος δημοσίων έργων στην περιοχή του Ν. Μαγνησίας θέλει, για μια ακόμη φορά, να σας επισημάνει τα παρακάτω :

Είναι γνωστό ότι το 2ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (Κ.Π.Σ.) είναι το μεγαλύτερο χρηματοδοτικό πρόγραμμα υποδομών στη χώρα μας τις τελευταίες 10ετίες. Κοινός επίσης, τόπος είναι η διαπίστωση ότι και ο Δημόσιος Τομέας και ο Ιδιωτικός Τομέας δεν ήταν έτοιμοι να υλοποιήσουν ένα τόσο μεγάλο πρόγραμμα υποδομών.

Από την πλευρά του Δημοσίου, δεν υπήρξε ουσιαστική προετοιμασία με πλήρεις μελέτες, εγκριτικές αποφάσεις και κατάλληλη στελέχωση και οργάνωση των υπηρεσιών. Από την άλλη πλευρά η έλλειψη μακροχρόνιου σταθερού προγράμματος δημοσίων επενδύσεων δεν επέτρεψε στον Ιδιωτικό Τομέα τη δημιουργία οργανωμένων κατασκευαστικών επιχειρήσεων προετοιμασμένων να αντιμετωπίσουν ένα μεγάλο κατασκευαστικό πρόγραμμα.

Το όλο θεσμικό πλαίσιο παραγωγής Δημοσίων Εργων επίσης (μελέτη, κατασκευή, επίβλεψη), όπως έχει πολλές φορές τονισθεί, είναι ανεπαρκές, ενώ κάποιες βελτιώσεις, που έγιναν κάτω από την πίεση των μεγάλων εκπτώσεων, δεν άλλαξαν ουσιαστικά τα πράγματα. Επιτρέπει με διασταλτικές ερμηνείες την καταστρατήγηση των διαδικασιών που διασφαλίζουν πλήρη διαφάνεια, υγιή ανταγωνισμό των εταιρειών και τελικά ποιότητα και οικονομία στο παραγόμενο έργο.


Κύριε Υπουργέ,

είναι γνωστό ότι το χρονικό πλαίσιο του 2ου Κ.Π.Σ. είναι συγκεκριμένο, κατά συνέπεια το ’’κυνήγι’’ της απορροφητικότητας είναι "μονόδρομος" και οι ανάγκες των Δημοσίων Οργανισμών να υλοποιήσουν έγκαιρα το κατασκευαστικό τους πρόγραμμα επιτακτικές. Οι παράγοντες αυτοί οδηγούν πολλές φορές τους φορείς του Δημοσίου στην υιοθέτηση λύσεων, για την ανάθεση των έργων, που προκαλούν αμφισβητήσεις και ψιθύρους διατηρώντας ένα νοσηρό κλίμα, γύρω από τους θεσμούς, τις τεχνικές υπηρεσίες, τις εργοληπτικές εταιρείες και τα πολιτικά πρόσωπα.

Συγκεκριμένα :
  • Η έλλειψη προετοιμασίας και ’’ωριμότητας’’ των έργων (μελέτη, τεύχη δημοπράτησης, εγκριτικές αποφάσεις κ.λ.π.) ’’οδηγούν’’ τις υπηρεσίες και τα συλλογικά όργανα των Δημοσίων Φορέων στην υιοθέτηση, ως τρόπου ανάθεσης των έργων, το σύστημα μελέτη - κατασκευή.
  • Ορισμένες φορές μάλιστα, ακόμη και όταν υπάρχουν μελέτες για να κερδίσουν χρόνο προστρέχουν, για την ανάθεση των έργων, στις διατάξεις του Νόμου περί εκτάκτων και επειγουσών περιπτώσεων με προσκλήσεις σε περιορισμένο αριθμού εργοληπτών.
Οι τρόποι αυτοί ανάθεσης έργων προκαλούν :

  • Αμφισβητήσεις μεταξύ των κατασκευαστών και συχνές προσφυγές στο Τεχνικό Επιμελητήριο και αλλού.
Δεν επιτυγχάνεται κατά κανόνα :
  • η καλύτερη κατασκευαστική λύση.
  • η οικονομικότερη λύση.
  • η καλή ποιότητα στην κατασκευή.
Α. Η Δ.Ε. του ΤΕΕ/Μαγνησίας εκφράζει την έντονη αντίθεσή της στον εύκολο και χωρίς αντικειμενικούς και ουσιαστικούς λόγους χαρακτηρισμό, από την αρμόδια επιτροπή, ενός δημόσιου έργου ως εκτάκτου και κατεπείγοντος. Ο Νόμος είναι σαφής για το ποιες συνθήκες πρέπει να συντρέχουν, για τη χρήση αυτού του τρόπου ανάθεσης των έργων (θεομηνίες, σεισμοί κ.λ.π.). Αλλά και στις τις περιπτώσεις, που κατά "παράβαση" του Νόμου, υιοθετείται αυτή η λύση θα πρέπει να γίνεται δημόσια πρόσκληση και προεπιλογή και όχι η διαδικασία με περιορισμένο αριθμό προσκλήσεως εργοληπτών.
Β. Διαφωνούμε επίσης με τη γενίκευση του συστήματος μελέτη - κατασκευή, γιατί το σύστημα αυτό δεν διασφαλίζει ευρύ ανταγωνισμό μεταξύ των εργοληπτών και κυρίως δεν διασφαλίζει αντικειμενική αξιολόγηση, αφού δεν υπάρχει ενιαίο πλαίσιο λειτουργίας στο σύστημα βαθμολόγησης των μελετών. Ετσι παρατηρείται το φαινόμενο άσχετοι αξιολογητές να βαθμολογούν εξειδικευμένες μελέτες (στατικές, ηλεκτρομηχανολογικές, αρχιτεκτονικές) ενώ θα έπρεπε να περιορίζονται μόνο στα γενικά κριτήρια της αξιολόγησης (εμπειρία, πιστοποιητικά ικανότητας, εξοπλισμός κ.λ.π.). Το σύστημα επιτρέπει επίσης αρχιτέκτονες να βαθμολογούν ισότιμα με τους μηχανολόγους τις μηχανολογικές μελέτες και αντιστρόφως και άλλες ειδικότητες άλλες ειδικές μελέτες. Βλέπουμε επίσης να τίθεται από την διακήρυξη προθεσμία ενός (1) ή δύο (2) μηνών για τη σύνταξη της μελέτης, προκειμένου να κερδίσουμε χρόνο, ενώ στη συνέχεια βλέπουμε να απαιτούνται πολλοί μήνες για να γίνει η βαθμολόγηση των μελετών. Η ιχθυόσκαλα Βόλου πρέπει να αποτελεί ρεκόρ. Δέκα μελέτες αξιολογούνται και βαθμολογούνται στο Υπουργείο Γεωργίας από το Μάιο 1996.
Το σύστημα βέβαια της ’’μελετοκατασκευής’’, σύμφωνα με το Νόμο, επιτρέπεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις ειδικών έργων. Η γενίκευσή του είναι καταστρατήγηση του Νόμου και προκαλεί πάντα ενστάσεις και καταγγελίες από τους συμμετέχοντες στο διαγωνισμό, αφού δεν υπάρχει ούτε ενιαίος κανονισμός λειτουργίας των επιτροπών βαθμολόγησης, όπως αναφέραμε, ούτε ενιαία κριτήρια και συντελεστές βαρύτητας των βαθμολογητών σύμφωνα με τα επιστημονικά τους προσόντα. Το ΤΕΕ/Μαγνησίας σύντομα θα σας καταθέσει συγκεκριμένο κανονισμό και σύστημα αξιολόγησης για τις περιπτώσεις των μελετοκατασκευών.
Γ. Η Δ.Ε. εκφράζει επίσης την έντονη διαφωνία της για το νομικό πλαίσιο που ισχύει στους ΟΤΑ, σύμφωνα με το οποίο έργα σε παραδοσιακούς και παραλιακούς οικισμούς μπορούν να "βαφτίζονται" ειδικά έργα για να ακολουθήσει στη συνέχεια η ανάθεσή τους με διαδικασίες περιορισμένου αριθμού προσκλήσεων σε εργοληπτικές εταιρείες.

Κύριε Υπουργέ,

εκθέτοντας τα παραπάνω ζητούμε να ληφθούν μέτρα ώστε να εκλείψουν φαινόμενα, που δηλητηριάζουν το δημόσιο βίο, αλλά και για να γίνει καλύτερη προετοιμασία για το 3ο Κ.Π.Σ. που θα ακολουθήσει.



Με τιμή
Για τη Διοικούσα Επιτροπή

Ο Γ. Γραμματέας

Κων/νος Φλαμπούρης
Ο Πρόεδρος

Ηλίας Ξηρακιάς




Κεντρική σελίδα Σελίδα δραστηριοτήτων

Κατασκευή & συντήρηση των σελίδων : Α. Ν. Χατζηκρυστάλλης